بیان و شرح عنوان«حج از دیدگاه قرآن»بطور مستوفی، داشتن وقت زیاد است و حق مطلب در وقتی ادا میشود که دست کم مجلّدی ضخیم در اینباره مسطور گردد، و چنانکه واضح است این مقال را گنجایش آن نیست که بتوان چنانکه باید ابعاد گوناگون این بحث را بررسی و تعمق نمود ولی بمصداق:
گرچه آب بحر نتوانی کشید
هم بقدر تشنگی باید چشید
و نیز بحکم«المیسور لایسقط بالمعسور»و«ما لایدرک کله لایترک کلّه» 1 باندازه اقتضاء فرصت و استطاعت، موضوع فوق را مورد گفتگو قرار میدهیم:
در قرآن مجید آیات بسیار فراوان درباره حج و آنچه بحج ارتباط دارد آمده و نیز سورهای بنام حج نامگذاری شده است و این بدان معنی است که حج از نظر دین مبین اسلام یک فریضه مهم و برای مسلمین یک مسأله حیاتی و زیربنائی است که نباید مسلمانان در برگزاری آن اهمال نمایند.
چنانکه معلوم است در قرآن مجید درباره حج در آیات بسیار، شرح و بسطی داده شده که در مورد سایر عبادات از قبیل نماز، زکات، و روزه آن شرح و بسط نیامده. بلکه غالبا بنحو کلی و بطور اجمال باین عبادات اشاره شده است؛مثلا بعباراتی (1)-رسائل شیخ انصاری ص 294 بنقل از غوالی اللئالی.
مانند«اقیموالصلاة»و«آتوالزکاة»بیان شده و بدانگونه نیست که همچون حج بتفصیل از آنها یاد شده باشد.
شاید سرّ آن این باشد که حج یگانه عبادتی است که در آن جمیع خواص و آثار عبادات و اهداف اسلامی جمع گردیده است؛زیرا:
در حج خداوند یکتا با نهایت خلوص پرستش میشود و حجاج، آنچه جز او است از خاطرهها و دلهاشان میزدایند و فقط بذات اقدسی که پروردگار عالم و رب کعبه است توجه دارند. 2
مردم در محلّ برگزاری حج آیات بینات و آثار حضرت ابراهیم(ع) و حضرت محمد(ص)را مشاهده میکنند و در نتیجه با دستورها و سنن و افکار آن بزرگواران آشنا میشوند 3 .
در آن سرزمین هنگامیکه احرام میبندند تمام علائق دنیوی را از خود دور میکنند و بسان زمانی که از دنیا میروند، بدو قطعه پارچه اکتفا مینمایند لذا مردن و روز معاد را بیاد میآورند.
نمازگزارن در اماکن دیگر به سمت قبله نماز میخوانند ولی در ایام حج در خود قبله به رکوع و سجود در قیام و قعود میپردازند.
و اگر مردم مکلفند که زکات بدهند در حج هم، حجگزاران هزینههای هنگفتی را متحمل میشوند و مالهای فراوانی را برای خشنودی خداونهد در این راه (2)-و اذا بوّأنا لابراهیم مکان البیت ان لاتشرک بیشیئا و طهّر بیتی للطائفین و القائمین و الرکع السجود-سوره حج آیه 26-و بیاد بیاور-هنگامی که مکان خانه(کعبه)را جایگاه ابراهیم قراردادیم(و باو وحی شد)که برایمن هیچگونه شریکی قائل مشو و خانهام را برای طوافکنندگان و ایستادگان و رکوع و سجدهکنندگان پاکیزه کن.
(3)-فیه آیات بینات مقام ابراهیم-سوره ال عمران آیه 97-آیاتی آشکار در آنجا مقام ابراهیم است.
صرف میکنند.
و همچنین اگ روزهدار در مدّت معینی خود را از خوردنیها و آشامیدنیها و دیگر مفطرات باز میدارد؛در حج نیز حجاج در مدّت احرام از محظورات احرام خودداری مینمایند.
علاوه بر اینها مزیتی برای حج متصور است که در عبادات دیگر تصور نمیشود و آن این است که در موسم حج بندگان خدا از اقصی نقاط گیتی 4 با حالت خلوص و ابتهال در حرم امن الی اجتماع میکنند که این خود باعث نزول برکت و رحمت و خیر دنیا و آخرت است.
کدام امر از این مهمتر است که مسلمین در یک وقت معین 5 در مکانی مقدّس برای رضای خدا و برای تأمین منافع مادّی و معنوی خود گرد آیند و با خدای خویش براز و نیاز بپردازند و اخوت و صفا و یکدلی در بین آنان ایجاد شود و رشتههای الفت و مهربانیشان مستحکم گردد 6 و به تبادلنظر و مشورت بپردازند تا در نتیجه سیادت و علو شأن خود را حفظ کنند.
خداوند به ابراهیم دستور داد که مردم را به حج خانه خدا آگهی ده تا اینکه پیادهیا سواره بر هر مرکب سبکرو، و یا شتر لاغری از نقاط دور و دراز بسوی تو آیند و از سود دنیا و ثواب آخرت که برای آنان در حج قرار داده شده بهره گیرند.پس قول خداوند«لیشهدوا منافع لهم» 7 در حدّ اعجاز است زیرا خداوند در این آیه، منافع را (4)-و اذن فی الناس بالحج یأتوک رجلا و علی کل ضامر یأتین من کل فجّ عمیق-سوره حج آیه 27.و برای حج در بین مردم ندا کن تا از هر درّه ژرف(و دور)پیاده و سواره بر هرگونه اشتر لاغر و سبکر و بنزد تو بیایند.
(5)-یسألونک عن الاهلة قل هی مواقیت للناس و الحج-سوره بقره آیه 189.از تو درباره تغییراتی که برماه عارض میشود پرسش میکنند بگو آن گاهنماهایی است برای مردم و برای حج.
(6)-فاجعل افئدة من الناس تهوی الیهم-سوره ابراهیم آیه 37-دلهایی از مردم را بایشان متمایل گردان.
(7)-سوره حج آیه 28، منافعی را که برای ایشان است دریابند.
بطور مطلق ذکر نموده و بجنس یا نوع معین، مقید نکرده؛چون میدانسته است که بزودی روزگاری فرا میرسد که در آن زمان، جامعه ملل تشکیل میگردد و در آن نظام و آیین پیشآهنگی را طرحریزی میکنند و برای انسانیت منافع و سودهای مختلفی پیدا میشود که در گذشته معروف نبوده که از آن جمله منافع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و غیره متصور میباشد؛چنانکه معلوم است تمام اینها در مضمون آیه«لیشهدوا منافع لهم»مندرج است. 8 و در صدر آیه لفظ«الناس»بکار برده شده تا فهمیده شود که منافع حج عائد تمام انسانها میگردد و تنها بمسلمین اختصاص ندارد و همانطور که صادق(ع)فرموده است منظور منافع دنیا و آخرت است. 9
از آنچه در فوق مذکور شد برمیآید که حج از نظر قرآن دارای ویژگیهای و دقائق گوناگون و فراوانست که ما در اینجا بعنوان نمودگار به برخی از آنها ذیلا اشاره میکنیم:
ابراهیم آن چهره ملکوتی در روزگار جوانی با نمرود و نمرودیان بمبارزه پرداخت و آنان را از پرستیدن بتها منع میکرد 10 و آن اندازه هدف خود را تعقیب نمود تا بآتشش افکندند؛و با ناراحتیها ناملایمات فراوانی مواجه گردید و مراحل پر از مخاطره و رنج را پشت سرگذاشت.
وی با نیروی استدلال و منطق، اوهام و خرافات را پس زد و آفریدگار زمین و (8)-فلسفه و اسرار حج صفحه 59 و 58.
(9)-تفسیر الصافی سورة الحج:فقیل منافع الدنیا او منافع الآخرة؟فقال:الکل.
(10)-فراغ علیهم ضربا بالیمین.مخفیانه بجانب بتها رفت و با قوت ضربتی بر آنها زد.سوره صافات آیه 94.
آسمان و بگردش درآورنده ستارگان و ماه و خورشید را شناخت و از همه برید تا این که بخدا رسید. 11
خلیل خدا در شهر بابل و سواحل خرم و آباد فرات و دجله پا بدنیا گذاشت؛این شهر از مراکز ریشهدار تمدّن جهان بود، در آنجا معابد و هیاکل و مدارس کهانت و ستارهشناسی فراوانی سرپا و دائر بود او در این محیط ظلمانی و رثنیت به ارشاد مردم و تبلیغ دین حنیف پرداخت.در وقتی که دید آنان حرف حق را قبول نمیکنند و حاضر نیستند در صراط مستقیم ایمان بخدا و تقوی گام برداند از ایشان اعراض نمود و فرمود:«از شما و آنچه بجز خدا میپرستید کنارهگیری میکنم و پروردگارم را عبادت میکنم باشد که بدین سبب تیرهبخت نباشم. 12
و نیز فرمود:«همانا بسوی پروردگارم میروم بزودی مرا راهنمایی میکند» 13 .
منظورش این بود که به سرزمین بیتالمقدس که مکانی مناسب برای عبادت و ارتباط با خدا بود میرود 14 .
قهرمان بتشکن آخر الامر در میان بیابان شنزار حجاز در وط وادی سنگلاخ، دور از هرگونه تمدن بشری و کاخ، در عمق درهای که سلسله حصار کوهها آن را در برگرفته و خانه خدا آنجا بود؛ساکن گردید 15 .
برخی از مفسران گفتهاند:خانه کعبه در ازمنه قبل از حضرت ابراهیم سرپا بوده و در آنجا خداوند عبادت میشده است زیرا قرآن از قول حضرت ابراهیم نقل میکند که:«پروردگارا بعضی از فرزندانم را در درهای که قابل زراعت نیست در (11)-و جهت وجهی للذی فطر السماوات و الارض.(سوره انعام آیه 79).
(12)-سوره مریم آیه 48.و اعتزلکم و ماتدعون من دون الله و ادعو ربی عسی ان لا اکون بدعاء ربی شقیا.
(13)-سوره صافات آیه 99.انّی ذاهب الی ربی سیهدین.
(14)-تفسیر الصافی سوره صافات آیه 99.
(15)-ربّ انی اسکنت من ذریتی بواد غیر ذی زرع...سوره ابراهیم آیه 37.
کنار خانهات ساکن گردانیدم»و این خود بخوبی گواهی میدهد که بهنگام ورود ابراهیم با فرزند شیرخوارش اسماعیل و همسرش هاجر اثری از خانه کعبه در سرزمین مکه وجود داشته است 16 .و نیز تعبیر«و اذا یرفع ابراهیم القواعد من البیت» 17 که در قرآن آمده است اشاره دارد که اساس خانه کعبه وجود داشته ابراهیم و اسماعیل کاری که انجام دادهاند این بوده که پایههای آن خانه را بالا بردهاند 18 .
ابراهیم پس از طی مراحلی و بعد از آن که درجه خلوص و خلّت خود را نسبت ببرای تعالی به ثبوت رسانید لازم دانست جایگاهی رو براه کند و سروسامان دهد که تا ابد مرکز یکتاپرستی گردد و نام معبود محبوبش برای همیشه در آن مکان بر زبانها جاری باشد؛او برای انتخاب محلّی متناسب که جهانیان در آنجا خدا را عبادت کنند و در خور مقام ربوبی باشد در تکاپو و تلاش بود.اینچنین پایگاه باید در جایی قرار گیرد که از همه اوهام و خیالات و دفلکاریها و هوسهای بشری دور و پاک باشد.خداوند مکان خانه کعبه را برای این مقصد در نظر گرفت تا ابراهیم و پیروانش در محیطی سالم بدون آلودگی بشرک و ریا بعبدت بپردازند 19 .
خداوند فرموده است:نخستین خانهای که برای مردم بنا نهاده شده خانه کعبه است 20 یعنی خانه کعبه اولین خانهایست که بنام خدا و برای پرستش او تأسیس گردیده و به اقتباس، از آن هزاران خانه بنام دیر و کلیسا و مسجد در شعاعهای دور و (16)-تفسیر البرهان سوره ابراهیم طبع سال 1295 ص 542 ج 1.
(17)-سورة البقره آیه 127.بیاد بیاور زمانی را که ابراهیم پایههای خانه را بالا میبرد.
(18)-این که حضرت امیر المؤمنین(ع)در خطبه«قاصعه»فرموده است:«اختبرا الاولین من لدن آدم». گواه این مدّعی است.
(19)-و اذ بوّأنا لابراهیم مکان البیت ان لاتشرک بیشیئا.سوره حج آیه 26.
(20)-سوره آل عمران آیه 96.انّ اوّل بیت وضع للناس للذی ببکة.همانا اولین خانهای که برای مردم بنا نهاده شد هرآینه آن خانهایست که در مکه است.
نزدیک ساخته شده که در همه نام خداوند ذکر میشود.
این خانه مرکز دائره آدمیت و محیط انسانیت است که مردم گیتی از شرق و غرب و شمال و جنوب عالم بدان چشم دوخته و بجانب آن روی آورده و خدا را میخوانند بنابراین وقتی خانه کعبه نقطه مزکری دائره انسانیت شد، در این صورت خانه همانند قلب خواهد بود که آن، مرکز تمام عواطف و فضائل است 21 .
هر ساختمانی که بدست بشری، پایهگذاری شده بسود فرد یا جمع یا ملّتی، و بزیان دیگران است.هر سازندهای میخواهد خود غیرمحدود و دیگران محدود باشند.بنیاد کاخهای ارباب قدرت بر این مبنا استوار گردیده که دست خودشان باز و دست دیگران بسته باشد اما خانهای که برای خدا و بنام خدا ایجاد شده مرجع و مأمن و ملجأ همگان است و نفع عموم را دربردارد 22 ؛آنجا محلّ نزول فیض و رحمت الهی است.آنجا جایی است که سالکان راه حق با معبود خویش آشنا میشوند و بطواف و رکوع و سجود میپردازند و با ارتباط با او دلشان آرام میگیرد و بسعادت دارین نائل میآیند.
جالب توجه اینکه خانه کعبه که نام دیگرش بیت الله است 23 نیز بعنوان خانه مرم معرفی شده است 24 و این تعبیر حکایتکننده این واقعیت است که هرچه برای خدا و منسوب بخداوند است باید در خدمت مردم و بندگانش باشد و نیز آنچه در خدمت مردم و برای بندگان خدا انجام شود عین عبادتست.
خداوند از آن جهت محل اجتماع و عبادتگاه همگانی مسلمانان را در مکانی (21)-فلسفه و اسرار حج ص 42.
(22)-و اذ جعلنا البیت مثابة للناس و امنا.سوره بقره آیه 125.در تفسیر مجمع البیان در ذیل این آیه آورده است که گفتهاند«مثابة»بمعنی پناهگاه است و نیز گفته شده که بمعنی محل گردآمدن و جمع گشتن است.
(23)-و طهّر بیتی لطائفین ...سوره حج آیه 26.
(24)-انّ اوّل وضع للناس للذی ببکة...سوره آل عمران آیه 96.
خشک و لم یزرع قرار داده که نخواسته است جایگاه مصفّی با مناظر دلفریب و طربانگیز و تفرّجگاههای زیبا را برای این منظور تعیین کند تا مردم باسم عبادت و زیارت خانه خدا، برای تفریح و خوشگذرانی و جلب لذائذ جسمی و استفادههای آنی به سفر حج اقدام ننمایند و منحصرا برای رضای خداو راه یافتن به پیشگاه قدس او که غایب وجودی هر انسان و منتهای آمال عارفان است بزیارت کعبه بروند 25 که «الا للّه الدین الخالص».
بنابراین خانه کعبه مجلای عبودیت و وحدت موحّدان و میعادگاه دلدادگان الله است که پروانهوار گرد کعبهاش بطواف و عبادت میپردازند و در راه دوست از همه امتیازات و تعیّنات، صرف نظر نموده از خود بیگانه میشوند.
حج که یک کنگره عظیم جهانی الهی است نقش بس مهمی در تجدید مجد و عظمت مسلمین و حفظ حیثیت بین المللی ایشان ایفا میکند و آثار سیاسی که در بین تودههای مختلف اسلامی بوسیله این عبادت انقلابی پدید میآید بسیار فراوان است و قابل انکار نیست.
همه میدانند که جمعیّت مسلمانان جهان یک جمعیت انبوه و قابل اهمیت است که میتوانند در اوضاع سیاسی جهانی و سرکوب نمودن جهانخواران و متجاوزان و برقرار نمودن عدالت بین المللی رل مهمی برعهده داشته باشند و این امر در صورتی میّسر است که همگامی و همآهنگی صمیمانهاش بین آنان برقرار گردد؛و این خصوصیات فقط در مراسم حج تجلی پیدا میکند.
مردم تمایلات متنوعی دارند خواستنیها و منافع گوناگونی را میطلبند و در (25)-نهج البلاغه خطبه«قاصعه»شماره 234.
جستجوی آنها هستند ولی آن منفعت و خیرطلبی که کلیّت و محبوبیت عمومی دارد و ببرکت آن سایر نیازمندیها و منافع شخصی و اجتماعی در چهارچوبهای خصوصی یا صنفی و دولتی قابل حلّ و تأمین میباشد یک چیز بیشتر نیست و آن صلح و امنیّت است؛اگر تدارک مواد غذائی و تأمین بهداشت و تعلیم و تربیت و غیره با تلاشهای خود مردم و ملتها تحقق مییابد و روبراه میگردد، امّا برقراری صلح و امنیت از عهده یک گروه یا یک دولت خارج بوده و با قصد و فعالیت دولتهای دیگر ارتباط دارد و جز با همکاری و همفکری همگان تحقق آن امکانپذیر نیست 26 .
اگر خواستههای مردم مقیاس فردی، قبیلهای، طبقاتی و یا ملّی دارد صلح و امین عمومی دارای مقیاس وسیع بین المللی و مردمی است که ا زهمه بالاتر و مهمتر است.
در اینکه صلح وامنیت و به تعبیر دیگر یکرنگی و یگانگی از آرزوهای دیرینه و امروزی عمومی افراد بشر است و شرقی و غربی متدین و مادّی همگی خواهان و تشنه آن بوده و هستند، جای هیچ تردیدی نیست.
جامعه اتفاق ملل (NDS) ژنو بعد از جنگ گذشته و سازمان ملل متحد (ONU) بعد از این جنگ جز برای این منظور تأسیس نگردیده است 27 !
کبوتر مظهر صلح که نقاش کوبسیت معروف، پیکاسو تصویر شعار مانندی از آن کشیده بود و احزاب چپ دنیا آن شعار را از آن خود کردند و هرجا خانه صلح تأسیس می نمودند-و در اطراف آن سروصداها راه میانداختند و به آن بهانه نزاعها و کشتارهای فراوان روی میداد-همه و همه برای صلح و امنیت وء برای خاموش ساختن آتش جنگ و خصومت بوده است.
(26)-خانه مردم ص 9 طبع شرک سهامی انتشار.
(27)-خانه مردم ص 9 طبع شرکت سهامی انتشار.
از آیات فراوانی برمیآید که در قرآن مجید در بسیاری از موارد هر وقت از حج و امور مربوط به آن ذکری بمیان آمده.کلمه«الناس»نیز ذکر شده است و در آیات زیرا این امر بخوبی آشکار است:
ربّ اجعل هذا البلد آمنا و اجنبنی و بنی ان نعبد الاصنام ربّ انّهن اضللن کثیرا من الناس...(سوره ابراهیم آیه35-36).
ربنا انی اسکنت من ذرّیتی بواد...فاجعل افئدة من الناس تهوی الیهم(سوره ابراهیم آیه37).
انّ اولّ بیت وضع للناس للذی ببکة(سوره ال عمران آیه 96).
و للّه علی الناس حج البیت من استطاع الیه سبیلا(سوره آل عمران آیه 97).
و اذجعلنا البیت مثابة للناس و امنا(سوره بقره آیه 125).
جعل الله الکعبة البیت الحرام قیاما للناس(سوره مائده آیه 97).
چنانکه واضح است این آیات دلالت دارد که مصالح و منافع فریضه حج، تنها عائد مسمانان نمیشود و بدائره اجتماع اسلامی محدود نمیگردد بلکه گستردگی عمیمی دارد که تمام مردم دنیا را فرا میگیرد بدین معنی که اگر مسلمین بدانسان که شایسته است از مزایا حج برخوردار گردند و آن را با همان محتوا که شارع مقدّس خواسته است انجام دهند در تمام جهان اثر میگذارد و برای همگی صفا و صلح بارمغان میآورد.
این آیات این مفهوم را میرساند که حج یک عبادت سیاسی انقلابی است و عبادتی که علاوه بر جنبههای فردی که مورد نظر شارع مقدّس بوده جنبههای مربوط به سیاست و وضع کلی مسلمانان و تمام مردم عالم نیز کاملا مورد توجه قرار گرفته است.
در یکی از آیاتی که در فوق ذکر شد خانه کعبه جایگاه امن و پناهگاه و محل اجتماع و بازگشتنگاه مردم معرفی شده است 28 .که در آن مکان با هم ملاقات میکنند؛زعماء و اهل حل و عقد با یکدیگر تماسّ حاصل میکنند و در راه برقراری صلح و امنیت و رفاهیت همگانی که خواسته و آرزوی همگان است جدیّت مینمایند.
در آیه دیگر خداوند خانه کعبه را جایگاهی برای قیام مردم، دانسته که در آن محلّ گرد میآیند و بامور حیاتی و اساسی خود میاندیشند و درباره آن چه خیر و صلاح دنیا و آخرت مسلمانان و سایر مردم است قیام و اقدام مینمایند 29 .
واضح است که خلقهای انبوه مسلمین از شرق و غرب عالم از اندونزی گرفته تا الجزائر و از قفقاز تا جزائر ماداگاسکار و دیگر نقاط گیتی در این اجتماع باشوه شرکت میکنند و کنگره بیمانندی تشکیل میدهند 30 که نمیتوان آن را به کنگرههای بشری که صرفا بر محور مادیّات دور میزند مقایسه نمود.
کسانی که در ایّام حج در مکه بودهاند کاملا آگاهند که مناسک حج با وجود آنکه مسلمانان چنانکه باید ازمزایای آن بهره نمیگیرند و باهداف عالیه آن نمیرسند، تا چه حدّ آموزنده و چقدر برشد سیاسی ایشان کمک میکند و در بهبود اوضاعشان تأثیر دارد.
مثلا ابراز احساسات و پشتیبانی ملل اسلامی در ایام حج بنفع مسلمانان قهرمان (28)-در مجمع البیان جلد 1 ص 203 طبع کتابفروشی اسلامیه چنین است:قوله مثابة للناس ذکر فیه وجوه: فقیل انّ الناس یثوبون الیه کل عام و قیل مثابة معاذا و قیل مجمعا...
در لسان العرب است که:المثابة و المثاب واحد و کذلک قال الفراء و انشد الشافعی بیت ابیطالب:
مثابا لأفناة القبائل کلّها
تخب الیه الیعملات الذوامل
و مثابة الناس و مثابهم مجتمعهم بعدالتفریق...
(29)-الصافی، سوره مائده آیه 97.
(30)-یأتوک رجالا و علی کل ضامر یأتین من کل فج عمیق(سوره حج آیه 27).
الجزائر انعکاس نیکویی داشت و در وقتی که نمایندگان مردم الجزائر با پخش اعلامیهها و تماسهای نزدیک در ایام حج ندای حقانیت و مظلومیت خود را در یک محیط معنوی و آزاد بگوش ملل مسلمان میرساندند موجب شد که مسلمین چاره بیندیشند و کمک کنند تا برادرانشان از چنگال استعمار رهایی یابند.
بیجهت نیست که دشمنان اسلام از برگزاری مراسم حج بهراس افتاده و اظهار داشتهاند که اجتماع سالانه مسلمانان در مکه باعث حفظ کیان و سبب عظمت و سیادت ایشان است«ولیم حیفورد بالکراد» * میگوید:«هر زمان قرآن و شهر مکه از بین کشورهای عربی از میان برداشته شود، امکان دارد که به بینیم مسلمانان، فریفته زرق و برقهای تمدّن ما شده و در راه افکار مادّی ما گام برمیدارند» 31 .
نظر باین جهات است که خداوند در قرآن مجید درباره بجا آوردن این فریضه تأکید کرده و جائز ندانسته که نسبت به انجام آن اهمال شود و ترکش را منزله کفر بحساب آورده و فرموده است:
و للّه علی الناس حجّ البیت من استطاع الیه سبیلا و من کفر فان الله غنی عن العالمین 32 و بوسیله لام تخصیص که بهمراه کلمه جلاله«اللّه»بکار برده فهمانده است که این عبادت بسیار مهم میباشد و نسبت خاصّی بخدا دارد که نباید آن را ترک نمود به شوائب مادیّات آلودهاش ساخت و از طرف دیگر حکم وجوب حج در آیه فوق به جمله اسمیه بیان شده تا بر استمرار و ثبوت حکم دلالت کند و بفهماند که (*) droffiG mailliW evarglaP
دیپلمات و جهانگرد انگلیسی است که در لبنان بصف رهبانان پیوسته و در بلاد عرب در زیّ پزشک بگردش و جستجو پرداخته، مهمترین اثر وی«رحلة فی بلاد العرب»است به سال 1888 در گذشته است.
رک:المستشرقون الجزء الثانی ط 3 ص 484 و anaciremA aidepolcycnE ehT
(31)-النظام الربوی فی الاسلام ص 151.
(32)-سوره آل عمران آیه 97.
مراسم حج باید هر ساله تکرار شود و در ذیل آیه آمده است کسی که کفران ورزد و این فریضه عظیم الهی را بجا نیاورد زیانی متوجه خدا نمیشود زیرا او از جهانیان بینیاز است.این موضوع اشاره به آن است که حج دارای مصالح و فوائد فراوان است کسی که آن را ترک کند زیانش بخود او و باجتماعش میرسد.
کاملترنی و تمامرتین عبادت اجتماعی سیاسی که مردم مسلمان از اقصی نقاط زمین در مکانی معین جمع میشوند و درباره پیشرفت و تعالی کشورهای اسلامی، میاندیشند و برای بهبود اوضاع مسلمین راههای مناسبی را در نظر میگیرند لذا چنانکه پیش از این نیز یادآور شدیم؛در بسیاری از آیات مربوط بحج کلمه«الناس» بکار برده شده و مقصود از آن این است که این اجتماع بزرگ عبادی سیاسی بین المللی بفرقه نژاد خاصی اختصاص ندارد بلکه بتمام مردم دنیا متعلق است 33 کسی که در مکه مقی است با کسی که دشتنشین است هیچگونه تفاوتی ندارد 33 . در این مکان مقدّس که مسلمین گرد میآیند باید در مورد کارهای مهمّ و سرنوشتساز تصمیم بگیرند.
در عصر رسول اکرم(ص)در مراسم حج تصمیمات و تبلیغات همانی پایهگذاری میشد، مثلا اعلام جنگ عمومی با مشرکان در روز حج اکبر صادر گردید 34 و نیز جانشین پیغمبر بفرمان خدا پس از انجام اعمال حج در بین راه در میان انبوه حجاج در محل غدیر خم، تعیین شد 35 .
از جهت اینکه پیش از اسلام نیز کعبه محلّ امن بود و حتی کسی اگر قاتل (33)-سواء العاکف فیه و الباد-سوره حج آیه 25.
(34)-و اذان من الله و رسوله الی الناس یوم الحج الاکبر-سوره توبه آیه 3.
(35)-یا ایّها الرسول بلغ ما أنزل الیک من ربک-سوره مائده آیه 67 رک التفسیر الکبیر ج 12 ص 50-49 و الدر المنثور ج 2 ص 398.
پدرش را در آنجا میدید متعرض او نمیشد؛پیغمبر(ص)در کنار کعبه مینشست و با خواندن آیات قرآن دین خدا را تبلیغ میکرد و آن حضرت با وجود ضدّیت و ممانعتهای همهجانبه قریش بنا به خصوصیت«مثابه»و ان بودن کعبه توانست در مسجدالحرام آیات قرآنی را تلاوت کند و آیین اسلام را تبلیغ نماید.
نهضت جهانی امام عصر-عجل اللّه تعالی فرجه-نیز از مکه و خانه خدا آغاز میگردد 36 .
و همچنین ائمّه اطهار از مراسم حج استفاده میکردند و به ارشاد مسلمین میپرداختند در مکه بود که حضرت امام حسین(ع)امتناع از بیعت با یزید و اجابت دعوت مردم کوفه و قصد حرکت و شهادت خود را بدنیای آن زمان اعلام فرمود و خطبه معروف«خطّ الموت علی ولد آدم...»را برای مکیان ایراد کرد 37 .
این قضایا مدلل میسازد که تصمیمات مهمّ سیاسی و اساسی مسلمین عالم که در سرنوشت ایشان تأثیر زیربنائی دارد در مکه و در مراسم حج اتخاذ و ابلاغ میشود لذا است که خداوند بالصراحة فرموده است:«خداوند کعبه را که خانهایست دارای احترام، برای قیام(و تحرک)مردم قرار داده است(مائده آیه 97).
و نیز از حضرت صادق علیه السلام نقل است که:«تا کعبه بر پا است این دین برپا است» 38 .
همه افراد، در مکه در هنگام برگزاری مناسک یکسانند هیچکس بر دیگری (36)-کفایة الموحدین جلد 3 ص 401 انتشارات علمیه اسلامیه.
(37)-اللهوف علی قتلی الطفوف ص 52.
(38)-وسائل الشیعه کتاب حج باب 4.
امتیاز و برتری ندارد، همه در امن و امانند و هیچکس نمیتواند بدیگری زور بگوید و ستم روا دارد و حتی اگر کسی چنین قصدی داشته باشد به عذاب الهی گرفتار میشود.چنانکه خداوند فرموده است:«و المسجد الحرام الذی جعلناه للناس سواء العاکف فیه و الباد و من یرد فیه بالحاد بظلم نذقه من عذاب الیم»(سوره حج آیه 25).
نه تنها انسانها در آنجا در امن و امان بسر میبرند بلکه حیوانات نیز در امنیت کامل هستند خداوند فرموده است:«یا ایّها الذین آمنوا لاتقتلوا الصید و انتم حرم» (سوره مائده آیه 95).
فلاسفهای که قرنها است در این اندیشه هستند که مدینه فاضله بوجود آورند، دانشمندانی که به این فکرند تا همانند بهشت، اجتماعی روبراه کنند که افراد آن در کمال آزادی زنگی نمایند؛بیایند حرم امن الهی و مقرراتی را که بر آن حکمفرما است به بینند.
در آنجا نه تنها آزار رساندن بدیگران ناروا است نه تنها فسق، فجور، ستیزهجویی، فحش و سخنان هرزه حرام است که«فلا رفث و لا فسوق و لا جدال فی الحج» 39 بلکه حتّی کندن گیاه نیز کفاره دارد 40 .
تودههای انبوه مسلمان که همگی برای دستور خدا رنج سفر را بر خود هموار نموده با این قصد بزیارت خانه خدا آمدهاند که بهیچ موجودی تعدی و ستم نکنند و بجهت رضای او اجتماعی بس عظیم تشکیل میدهند که جز به او بدیگری توجه ندارند و پی میبرند که برای چه خانه خدا در این سرزمین خشک و سوزان قرار داده شده و آنان چرا در آنجا گرد آمدهاند و از این خانه باشکوه که آثار هدایت و تقوا و (39)-سوره بقره آیه 197.
(40)-الروضة بالبهیة فی شرح اللمعة الدمشقیه ج 1 ص 225.
عبودیت در آن آشکار است و یادگار ابراهیم خلیل میباشد بحقایق ارزندهای پی میبرند 41 .
کسی که بزیارت کعبه نائل میشود بهنگام انجام هر یک از مناسک حج در خود تغییر و انقلاب درونی خاصّی احساس میکند و خود را داخل جوّمعنوی بارگاه ربوبی مییابد و جمیع آنچه را که غیرمعبود است کنار میزند و با آفریدگار خویش ارتباط برقرار مینماید و بطواف کوی محبوب میپردازد و رکوع و سجود میکند.
«صفا و مروه از شعائر خداوند است» 42 :سعی بین دو کوه صفا و مروه، از مناسک حج و عمره است و زائران خانه خدا هفت بار فاصله این حالت بخوبی احساس میکنند که تمام تار و پودهایی که از عادات و خودپسندیها بدور خود تنیده و خویشتن را در آن گم کردهاند از بین میرود و از هم گسیخته میشود و آنچه درباره عظمت خود خیال میکردهاند در اینجا برطرف گردیده تمام علایق و رنگهای دنیوی ایشان زائل میشود بدین جهت است که امام صادق علیه السلام فرموده است: «هیچ سرزمینی از محلّی که سعی صفا و مروه در آن انجام میشود محبوبتر نیست زیرا در آنجا هر ستمگری خوار میگردد» 43 .
قوانین اسلام باوجودی که صلاح فرد را در نظر دارد و به آن اهمیت میدهد بجوانب مختلف امور اجتماعی نیز توجه خاصّی مبذول میدارد تا جنبههای اجتماعی و مصالح عمومی نیز فوت نشود.و اجتماعات اسلامی رشد کند و به کمال مطلوب برسد.
(41)-فیه آیات بیّنات مقام ابراهیم(سوره آل عمران آیه 97).
(42)-انّ الصفا و المروة من شعائر الله(سوره بقره آیه 158).
(43)-وسائل الشیعة ج 2 طبع قدیم ص 329.
یکی از مزایا و دقایق عبادات اسلامی این است که علاه بر آنکه لازم است عبادات منحصرا برای رضای خدا انجام یابد اغلب آنها بحالت اجتماع بجا آورده میشود تا در نتیجه بین مردم صمیمیّت و تعاون و برابری و همکاری برقرار گردد.
قریش چون فرزندان ابراهیم و سرپرستان خانه کعبه بودند، برای هیچیک از عربها مقامی را که برای خویش در نظر داشتند قائل نبودند؛آنان میگفتند ما نباید آنچه را از حریم مکه بیرون است با آنچه در حیم مکه است برابر بدانیم اگر چنین کنیم عرب برای ما ارزشی قائل نمیشود بدین جهت وقوف بعرفاترا که از محیط حرم بیرون است ترک کردند 44 .
قرآن دستور داد که همه باید در عرفات وقوف کنند و از آنجا همه بسوی مشعر بروند 45 و این میرساند که حج مظهر اتحاد و همبستگی و یکرنگی مسلمین است و از هرگونه امتیاز نژادی و قومی برکنار استو تمام افراد از مزایای یکسان برخوردارند.
در اینگونه گرد همآیی است که مردم باین فکر میافتند که چه خوبست پس از مراسم حج نیز این روش انسانی و خداپسندانه را که در ایام برگزاری اعمال حج به آن خو گرفتهاند ادامه دهند و در اوطان خود هم بمانند ایام حج طوری معاشرت نمایند که نمونه رفتار یک انسان الهی کامل باشد.
واضح است در میان جمعیّتهای مختلفی که از تمام نقاط مسلماننشین گیتی هر ساله در مکه گرد میآیند افرادی که در امور تجاری و اقتصادی تخصص دارند (44)-الصافی سوره بقره آیه 199.
(45)-ثم افیضوا من حیث افاض الناس و استغفروا الله.سوره بقره آیه 199.
فراوانند و مسلمانان اگر بخواهند چنانکه شارع اسلام درنظر داشته از مزایای حج بهره گیرند، بحکم اخوت اسلامی و بحکم اینکه هر مسلمانی وظیفه دارد بمسلمانان دیگر کمک و مساعدت نماید 46 مسلما لازم است در این اجتماع بزرگ در فرصتهای مناسب درباره امور اقتصادی و تجاری و صنعتی بگفتگو و تبادلنظر بپردازند و نیازمندیهای یکدیگر را برطرف نمایند و از متخصصان و کارشناسان یکدیگر استفاده کنند، تا خودکفا شوند و از سلطه بیگانگان رهایی یابند.
و از طرف دیگر رفت و آمد حجاج از کشوری بکشور دیگر و ایاب و ذهاب و روبراه نمودن نیازمندیهاشان از قبیل تهیّه مسکن و وسیله سواری و خواربار و دیگر احتیاجات و همچنین کالاهایی که در هنگام فراغت از اعمال حج و در وقت آمدن بمکه و برگشتن باوطان خود خرید و فروش میکنند همه و همه موجب رونق اقتصادی و باعث تحرک چرخ و پراقتصاد کشورهای اسلامی، میگردد و از حبس و تراکم ثروت جلوگیری میکند.
در دوران جاهلیت هنگام انجام مراسم حج، معالمه و تجارت و مسافربری و حمل و نقل بار را حرام و گناه میدانستند و کسانی که چنین میکردند حجشان را باطل بحساب میآوردند مسلمانان در ایام حج طبعا منتظر بودند بدانند آیا این حکم زمان جاهلیت در اسلام هم ممضی است؟یا بیاعتبار است.
آیه شریفه«لیس علیکم جناح ان تبتغوا فضلا من ربکم» 47 آن حکم یعنی گناهبودن معامله را در ایام حج نادرست دانست و اعلام نمود که در موسم حج هیچگونه منعی در مورد معامله و امور اقتصادی وجود ندارد و آیه«لیشهدوا منافع لهم» 46-یحق علی المسلمین الاجتهاد فی التواصل و التعاون علی التعاطف و المواساة لاهل الحاجة و تعاطف بعضهم علی بعض کما امرکم الله عزوجل رحماء بینهم...اصول کافی ص 379.
47-سوره بقره آیه 198.
نیز دلالت دارد که مردم در ایام حج از مزایای مادی نیز استفاده ببرند و از نعمتهای خداوندی بهره گیرند و سودی بدست آورند و برای رونق بخشیدن اقتصادیات تلاش و کوشش کنند 48 آری از دینی که ضامن سعادت مادّی و معنوی بشر است جز این انتظار نمیرود.
در یکی از روایات هم باین مضمون اشاره شده و چنین آمده 49 است:«خداوند انسانها را آفرید...و آنرا بحج دستور داد که اطاعت دین و مصالح دنیای آنرا در بردارد، در موسم حج مسلمانان از مشرق و مغرب عالم اجتماع میکنند تا با یکدیگر آشنا گردند و برای اینکه هر ملّتی از تجارتها و فراوردههای اقتصادی ملتهای دیگر استفاده کنند و بجهت اینکه مسافران و حمل و نقلکنندگان در این سفر با کرایه دادن وسیلههای نقلیه خود بهره ببرند و بخاطر اینکه با آثار و اخبار پیامبر(ص)آشنا شوند و این آثار همچنان زنده بماند و بدست فراموشی سپرده نشود؛اگر بنا باشد هر ملتی فقط به آنچه در محیط خودش وجود دارد اتکا داشته باشد و بآن توجه نماید، هلاک میگردند و شهرها ویران میشود و استفادهها و منافع بازرگانی از بین میرود و اخبار و آثار پیامبران نابود میشود 50 ...».
بدین ترتیب است که مغزهای متفکر اقتصادی مسلمین پس از مراسم حج یا قبل از آن دور هم مینشینند و با همفکری و همگانی شالوده محکمی را برای اقتصاد کشورهای اسلامی پیریزی میکنند.
لازم بیادآوری است که درباره اموربازرگانی و اقتصادی در مراسم حج باید بطور ضمنی گفتگو بعمل آید و آنچنان نباشد که بر جنبههای معنوی مقدّم گرددد و در 48-الصافی، سوره بقره آیه 198.
49-وسائل الشیعة کتاب حج باب 1 حدیث 18.
50-در نسخه دیگر:در محیط خودش وجود دارد سخن بگوید.
اولویت قرار گیرد و چنانکه معلوم است حجاج پس از انجام مناسک و نیز پیش از آن فرصت کافی برای اینگونه فعالیتها دارند.
منافع اقتصادی مهمّ دیگری که بر حج مترتب است ذبایجی است که هر یک از حجاج طبق دستور شرع بعنوان قربانی یا کفاره ذبح میکنند و در راهی که معین شده بمصرف میرسانند 51 .
چنانکه معلوم است هر ساله در موسم حج میلیونها رأس گوسفند، گاو، و شتر ذبح میشود اگر زمامداران مسلمین بخواهند میتوانند با برنامهریزی صحیح از این همه ذبیحه بطرز شایستهای بنفع مستضعفین استفاده کنند و نگذارند که در هر سال این ثروت عظیم نابود گردد و در زیر خاکها مدفون شود.
دین اسلام از هر فرصت حدّاکثر استفاده را برای تأمین مقصود خود که از بین بردن فاصله طبقاتی و ایجاد اتحاد و همبستگی است بکار میبرد.برنامهریزیهای اجتماعی اسلام بگونهایست که ثروتمندان را با تهیدستان ارتباط میدهد و بین آنان الفت و مهربانی و برقرار مینماید؛لذا علاوه بر اینکه به ثروتمندان دستور میدهد که برایاز بینبردن شکاف طبقاتی از اموال خود انفاق نمایند، در روز عید قربان هم بر کسانی که در منی هستند واجب و بر کسانی که در جاهای دیگرند مستحب مؤکد گردانید که قربانی کنند 52 تا از گوشت آن نیازمندان و مستمندان بهرهمند شوند.
چنانکه در قرآن مجید در چند مورد، تذکر داده شده 53 نظر اسلام این است که مسلمانان مستضعف از گوشتهای قربانی استفاده ببرند تا توسعه و گشایش در زندگی ایشان بوجود آید؛و صحیح نیست که آن همه مواد غذائی و ثروتهای سرشار از قبیل 51-فکلوا منها و اطعموا البائس الفقیر-سوره حج آیه 28-خودتان از قربانیها بخورید و بینوای بیچیز را از آن بخورانید.
52-الروضة البهیة فی شرح اللعمة الدمشقیة ج 1 ص 238.
53-و اطعموا القانع و المعتر...و اطعموا البائس الفقیر.
پوست و پشم، مو، روده و استخوان که از هر یک از اینها در دستگاههای صنعتی امروز منافع هنگفتی بدست میآید، زیر خاک پنهان گردد و چنانکه معلوم است این اسراف و تبذیر است که شرعا و عقلا حرام و ممنوع میباشد.
در زمان پیغمبر و درصدر اسلام تعداد حجاج زیاد نبود و آنچه از حیوانات بعنوان هدی و کفاره ذبح میشد بمصرف میرسید و مردم از آنها بهرهمند میگشتند و چنین نبود که به اسراف و تبذیر منجر گردد؛امّا در عصر ما که مسافرت به سهولت انجام میشود و جمعیّت مسلمانان هم افزایش یافته مشاهده میکنیم چهارپایانی ر که در مراسم حج ذبح میکنند چون تعداد ذبایح زیاد است بدون اینکه مورد استفاده قرار گیرد، در مذبح واگذار میشود و بعد بری اینکه عفونت فضا را فرا نگیرد و موجب بیماری نشود آنها را در زیر خاک پنهان میکنند؛واضح است که این اسراف و تبذیر است و مخالف دستور قرآن و شرع مبین میباشد.
محمد بن مسلم در این زمینه از حضرت صادق(ع)چنین نقل کرده است:
سألته عن اخراج لحوم الاضاحی من منی فقال کنا نقول لا یخرج منها شیء لحاجة الناس الیه و امّا الیوم فقد کثر الناس فلا بأس باخراجه 54 .یعنی از آن حضرت پرسیدم که آیا میتوانند گوشتهای قربانی را از منی بیرون ببرند و در جای دیگر بمصرف برسانند؟فرمود در زمان سابق چون مردم به آنها احتیاج داشتند(و مردم مکه و اطراف مکه از آن استفاده میکردند)بردن آنها بجای دیگر جائز نبود؛امّا اکنون که جمعیّت حجاج زیاد شده است(و گوشت از میزان مصرف مردم مکه و نواحی آن زیادتر است)اشکالی ندارد که بخارج از مکه و منی حمل شود(و بمصرف مستمندان برسد).
پس بر زعماء مسلمین فرض است که چارهای بیندیشند و از اتلاف این ثروت 54-فروع کافی ص 561.
عظیم که متعلق بطبقه محروم مسلمین است جلوگیری کنند و با اهل فنّ و متخصصان اقتصادی مشاوره نمایند تا برای حلّ مسأله چارهای بیندیشند، مثلا سردخانههای مجهزی تأسیس کنند یا اینکه ذبیحهها را بوسیله هواپیماهایی که مخصوص حمل گوشت و موادّ فاسدشدنی ساخته شده، برای مردم محروم و نیازمند حمل نمایند و لازم است با بکارگرفتن وسائل مردن روز از اتلاف این ثروت عظیم جلوگیری بعمل آورند.در این وقت است که قربانی در منی بصورت صحیحی درمیآید و بدون اشکال میشود 55 و مورد استفاده مردم مستضعف قرار میگیرد.
بگفته یکی از مسلمانان بیدار، اگر شاخ و استخوان قربانیها را با وسائل روز اشیائی از قبیل دکمه و امثال آن بسازند بعد مسلما حجاج آنها را بعنوان سوغات متبرّک خریداری میکنند و این خود منبع درآمد قابل توجّهی خواهد شد.از قول شخص مطلعی نقل شده است که یک شرکت خارجی مشتری روده قربانیها شده و حاضر شده است که بازاء آن مبلغ معتنابه بپردازد 56 .
ربنا وفقنا لما تحب و ترضی
مشهد-دکتر سید مهدی صانعی
/2/64
55-درباره اینکه در شرائط فعلی آیا میتوان ثمن قربانی را تصدق داد؟برخی از علماء بحثهای جالبی نمودهاند برای اطلاع بمقالاتی که در مجلة«رسالة الاسلام»دارالتقریب در شمارههای سال اوّل و دوّم درج شده مراجعه شود.
56-بسوی خدا میرویم ص 139.
1-اصول کافی، ابوجعفر محمد بن یعقوب کلینی متوفی 329، طبع نظم السلطنة.
2-البرهان فی تفسیر القرآن سید هاشم بن سلیمان بن عبد الجواد البحرانی متوفّی 1107 یا 1109، طبع 1302.
3-التفسیر الکبیر، امام فخر رازی محمد بن عمر بن حسین القرشی متوفای سال 606، طبع سال 1357 ه ق.
4-الدار المنثور فی التفسیر بالمأثور، جلال الدین عبد الرحمن بن ابی بکر السیوطی متوفّی 910، طبع سال 1377 ه.
5-الروضة البهیّة فی شرح اللمعة الدمسقیة، زین الدین بن نور الدین علی بن احمد بن محمد متوفا 965، طبع عبدالرحیم.
6-رسائل شیخ مرتضی بن محمد امین الانصاری متوفای 1281، طبع محشی سال 1326. 7-رسالة الاسلام نشریه دار التقریب چاپ قاهره سال اوّل و دوّم.
8-فلسفه و اسرار حج-ابوالقاسم سحاب، طبع 2.
9-فروع الکافی شیخ ابوجعفر محمّد بن یعقوب کلینی، طبع هند سال 1302ه ق.
10-کفایة الموحدین، سید اسماعیل بن احمد العلوی النوری متوفی 1321ه، طبع انتشارات علمیه اسلامیه.
11-الهوف علی قتلی الطفوف علی بن سعد الدین بن موسی متوفی 664، طبع سال 1321.
12-لسان العرب محمد بن مکرم بن علی متوفّی 711.
13-مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ابوعلی الفضل بن الحسن بن الفضل الطبرسی متوفی 561 یا 545، طبع کتابفروشی اسلامیه.
14-النظام الربوی فی الاسلام، باقر شریف القرشی، طبع 2.
15-نهج البلاغه، محمد بن الحسین بن موسی متوفی 406، تحشیه محمد عبده.
16-وسائل الشیعة الی مسائل الشریعة محمد بن الحسن بن علی الحرالعاملی متوفّی 1104، طبع قدیم تهران و طبع المکتبة الاسلامیة.
17-و منابع دیگری که در ضمن مقاله از آنها یاد شده است.